کانکس بهداری یا بهداشتی و مشخصات آن

کانکس بهداری یا بهداشتی و مشخصات آن

در روستاهای محروم، مناطق کم جمعیت و دورافتاده از کانکس بهداری یا بهداشتی به عنوان یک درمانگاه کوچک که برای معاینه بیماران استفاده می‌شود. علاوه بر آن به صورت موقت می‌توان برای انجام مشاوره‌های پزشکی و تزریق انواع واکسن در زمان ایجاد یک بیماری واگیردار از کانکس مخصوص بهداری استفاده کرد. در این مقاله ویژگی های کانکس بهداری، ساختار، مشخصات کامل، روش ساخت و مزایای آن را به طور کامل توضیح می دهیم.

بخش های مختلف کانکس بهداری

معمولاً برای ساخت یک کانکس مناسب بهداری اجزا و بخش‌های مختلفی را در نظر گرفته که شامل سرویس بهداشتی، اتاق معاینات، اتاق تزریق، اتاق پزشکیار و بهیار می‌باشد.

در گذشته تنها در شرایط بحران و جنگ برای مکان‌های مختلف اقدام به استفاده از کانکس درمانی و بهداری می‌شد، اما امروزه انواع کانکس بهداری، کانکس اجرا در محل، کانکس ویلایی و کانکس فروشگاهی مورد استقبال قرار گرفته و در بسیاری از مناطق کشورمان از آنها استفاده می کنند.

کانکس بهداری چیست؟

این سازه پیش ساخته یک مرکز کوچک درمانی و پرکاربرد محسوب می شود. کانکس های مجهز بهداری بیشتر در مکان ها و موقعیت های نظامی همچون نیروی زمینی، سپاه، ارتش و … برای انجام خدمات اورژانسی و درمانی کارایی دارند‌.

کاربرد کانکس بهداری

زمانی که در روستا و مناطق محروم یا در هر شهری، درمانگاه به علت بازسازی قابل استفاده نباشد، کانکس بهداری برای معاینات و واکسینه کردن نوزادان و کودکان احداث می شود.‌ در هنگام زمین لرزه و سیل جهت امدادرسانی کانکس های کوچک و بزرگ بهداری برای درمان افراد به صورت پیش ساخته و مجهز استفاده می شوند.

شیوه ساخت متفاوت انواع کانکس بهداری

کانکس بهداری و سایر کانکس‌های موجود در بازار به دو صورت برای استفاده ساخته می شوند. در روش اول ابتدا ابعاد سفارشی و دلخواه از مشتری گرفته شده و با توجه به آن اقدام به ساخت کانکس در کارگاه خواهند کرد.

ساخت کانکس بهداری در کارگاه بسیار پرطرفدار و رایج بوده و معمولاً بهترین متخصصین از متریال با دوام و مقاوم این نوع از کانکس‌ها را آماده می‌کنند. بعد از ساخت و آماده شدن کانکس بهداری مورد نظر در کارگاه، توسط جرثقیل برای پیاده سازی در مکان مورد نظر حمل می شود. در روش دوم کانکس بهداری در محل پروژه با استفاده از ابزار آلات مخصوص و بهترین متریال ساخته می‌شود.

مشخصات فنی و ظاهری کانکس بهداری

۱. از ساندویچ پانل برای آماده سازی و ساخت سقف و جداره های کانکس بهداری استفاده می شود.

۲. تیرآهن هایی به ضخامت 2 میلی متر با نمره 14 یا 16 برای ساخت اسکلت کانکس مورد استفاده قرار می گیرد. تمام اتصالات موجود در کانکس با جوش فراوان محکم شده تا در زمان حمل با جرثقیل، بارندگی شدید، طوفان و وزش باد صدمه نبیند.

۳. برای قسمت ورودی و خروجی تمامی کانکس های بهداری از بهترین درب استفاده شده تا میکروب و باکتری به راحتی به داخل کانکس نفوذ پیدا نکند. همچنین تهویه مناسب برای کانکس بهداری جهت معاینات بیماران درنظر گرفته شده است.

۴. برای پوشش کف در کانکس بهداری موردنظر از مواد ضدآب و یکدست همچون نئوپان، پارکت مخصوص یا سرامیک استفاده شده تا در هنگام نیاز به راحتی کف کانکس را تمیز و ضدعفونی کنید.

۵. اکثر کانکس های بهداری دارای عایق پلی یورتان، درب و پنجره UPVC هستند تا تمام قسمت های آن عایق و قابل شستشو باشد.

مشخصات و ویژگی های کانکس بهداری

• معمولاً کانکس های بهداری کاملا عایق صدا بوده تا بیماران و بهیاران به راحتی در آنجا استراحت کنند. به دلیل استفاده کانکس بهداری در مناطق شلوغ و پرسرو صدا، عایق بودن آنها نسبت به صدا بسیار اهمیت دارد.

• جهت ارائه بهترین خدمات درمانی برای مراجعین، کانکس بهداری با تهویه مناسب ساخته شده تا محیط و هوای آن همواره استریل و پاک باشد. ایجاد تهویه استاندارد داخل کانکس بهداری سبب می‌شود تا دمای آن مناسب بوده و تبادل هوا به خوبی صورت گیرد.

• کانکس بهداری در انواع و ابعاد متعدد به گونه ای ساخته شده که به راحتی می توان آن را جابه جا کرد و در مکان دلخواه از آن جهت درمان مراجعین استفاده کرد.

• کانکس بهداری این قابلیت را دارد که به صورت سفارشی در هر مدل، ابعاد، اندازه و طرحی که می خواهید ساخته شود.

• اسکلت محکم، ضدآب و بادوامی برای ساخت کانکس مورداستفاده قرار گرفته تا در زمان زلزله و جابه جایی هیچ صدمه و آسیبی در آن ایجاد نشود.

• کانکس بهداری در جنس و متریالی ساخته شده که در انواع فضای باز قابل استفاده بوده و تغییرات دما و شرایط آب و هوایی مختلف موجب تخریب اسکلت و بدنه آن نمی شود.

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت کانکس بهداری

مراحلی از جمله ساخت، انتقال و احداث کانکس پرکاربرد بهداری یا بهداشتی بر روی قیمت آن تاثیر بسیار زیادی دارند. عواملی که قیمت کانکس بهداری را تعیین خواهند کرد شامل موارد زیر هستند:

هزینه انتقال کانکس

این هزینه جابجایی کانکس تا محل مورد نظر بر اساس اندازه کانکس موردنظر و مسافت طی شده مشخص می‌شود.

نوع متریال و قیمت خرید آن

برای ایجاد کانکس بهداری معمولاً از متریال فلزی و فولادی در ابعاد و قیمت‌های متفاوت استفاده شده و بر روی قیمت کلی کانکس اثرگذار است.

ابعاد کانکس

متراژ و مساحت کانکس بهداری از جمله موارد دیگری می باشد که تعیین کننده قیمت آن است‌.‌

بیشتر بخوانید: قیمت انواع کانکس

سخن پایانی

امروزه در اکثر مکان ها و مناطق محروم تاسیس و احداث درمانگاه کار دشواری بوده، به همین دلیل استفاده از کانکس های بهداری در مدلهای متعدد ضرورت پیدا کرده است. این مدل از کانکس ها جهت معاینه و درمان مردمان روستا و مناطق محروم به شکل مجهز با بهترین امکانات احداث شده اند . در زمان شیوع بیماری های مختلف به کارگیری این کانکس های بهداری تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامت جامعه خواهد داشت.

نظرات خود را بنویسید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام مامیس کانکس
واتساپ مامیس کانکس