مراحل ساختمان سازی

صفر تا صد مراحل ساختمان سازی به زبان ساده با عکس

آگاهی از مراحل ساختمان سازی برای افرادی که تصمیم به ساخت و ساز دارند یا می خواهند آپارتمان مسکونی یا تجاری را خریداری کنند بسیار مفید خواهد بود. مراحل ساخت و ساز امروزه نسبت به گذشته توسعه زیادی پیدا کرده است. بیشترین اهداف فنی تر شدن مراحل ساخت و ساز سازه ها کاهش مخارج و صرفه جویی در زمان است. این مقاله با بهره گیری از اطلاعات و داده های اجرایی پروژه های ساخت و ساز و عمرانی جمع آوری شده است.

مراحل ساختمان سازی

مراحل ساختمان سازی برای اجرای یک پروژه مسکونی یا تجاری به شرح زیر می باشد:

تهیه زمین

ابتدا باید مشخص نمایید در چه منطقه ای میخواهید عمل ساخت و ساز را اجرا نمایید. به عبارت دیگر اولین گام برای ساختمان سازی تهیه زمین است. پس از تهیه زمین باید اقدامات لازم را برای دریافت مجوزها (آب، برق و غیره)، پروانه بهره برداری و غیره اتخاذ نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین خانه پیش ساخته

 مراجعه به ارگان های دولتی و دریافت مجوز را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • با مراجعه حضوری به شهرداری سعی شود کلیه عوارض مربوطه پرداخت شوند
  • بررسی زمین و اجرای یک طرح اولیه از سازه نهایی.
  • بررسی زمین و میزان هماهنگی آن با طرح های شهری.
  • بررسی میزان زمین نهایی بعد از حذف عقب نشینی ها.
  • طراحی یک طرح کلی از سازه و رفع ایرادات آن.
  • پرداخت عوارض

آماده سازی زمین

قبل از اینکه برای شروع به کار شدن در زمین، تمام مجوزها و اقدامات اولیه انجام شد. آماده سازی زمین برای ساختمان سازی آغاز می شود. این کار با نظر مهندس نقشه کش و گود برداری زمین شروع می شود. در این مرحله تمام موارد از جمله سایز های فونداسیون و تعداد طبقات مشخص می شود. همچنین باید سستی خاک زمین و آب های زیر زمینی بررسی گردد تا از پیامد های بعدی جلوگیری شود. در صورت سست بودن خاک باید اقدامات لازم از جمله برداشتن شن و ماسه و سنگ ها جهت آماده سازی زمین اجرا شود.

گود برداری به وسیله بیل مکانیکی یا لودر به اندازه ۲ متر انجام می شود. برای رسیدن به بستری ایده ال برای ساخت و ساز زمین باید استحکام لازم را داشته باشد در صورت لزوم از یک یا دو ردیف سنگ نیز استفاده شود.

اجرای اسکلت بندی و آرماتور بندی

اجرای مرحله اسکلت بندی و آرماتور بندی با توجه به نوع ساختمان سازی متفاوت می باشد و از اصول و قانون خود برخوردار است. ابتدا باید اسکلت بندی انجام شود. حال نوبت آرماتور بندی است که باید به درستی اجرا شود. در نهایت بتن ریزی می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت کلبه چوبی اماده

اجرای آرماتور بندی با ۴ روش قابل اجرا است:

  • وصله جوشی
  • اتکائی
  • مکانیکی
  • پوششی

قالب بندی

اجرای مرحله مقاوم سازی به وسیله قالب بندی مرحله مهمی از ساختمان سازی است که باید صحیح اجرا شود. چرا که اگر قالب بندی به درستی پیاده نشود مرحله بتن ریزی یا زیر ساز سازه با نقص همراه می باشد. قالب ها از جنس پلاستیکی یا چوب هستند. در ایران قالب چوبی بیشتر کاربرد دارد. قبل از استفاده از قالب های پلاستیکی لازم است قالب ها چرب گردد.

بتن ریزی

مرحله دوم مقاوم سازی زیر بنا در ساختمان سازی بتن ریزی است. اجرای اصولی و دقیق این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است. با خشک شدن بتن و جداسازی قالب ها مرحله ساخت زیر بنا به اتمام می رسد.

اسکلت بندی ساختمان سازی

167024521336 - مامیس کانکس

ادامه مرحله ساختمان سازی با اجرا اسکلت بندی ادامه می یابد. اسکلت های بتنی یا فلزی در اجرای اسکلت بندی قابل استفاده است. اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بندی بتنی گران بها تر است. هر چند در هر دوی آنها برای استحکام بیشتر از پایه فلزی، تیر آهن و میلگرد استفاده می شوند. اجرا این مرحله با ساخت ستون شروع می شود و ابتدا ستون های اصلی اجرا می شوند. سپس ساخت ستون های کناری، ستون گوشه، راه پله و در نهایت طبقات اجرا می شوند.

بیشتر بخوانید: کانکس فست فود سیار

اجرای طاق زنی

اجرای طاق زنی در فرایند ساختمان سازی بعد از مرحله اسکلت بندی انجام می شود. سقف هر طبقه به چند مستطیل یا مربع تسهیم می شود. این ابعاد برای طاق زنی به چند واحد کوچکتر تقسیم می شود. حال بخش بندی های کوچک به وسیله آجر پوشش داده می شوند. امروزه با پیشرفت فناوری عمل سقف زنی با مصالح دیگری به غیر از آجر انجام می شوند که بسیار سبک است و عایقی ایده ال برای گرما و صدا هستند.

دیوارچینی

هنگامی که سقف زنی به اتمام رسید. اجرای دیوارچینی شروع میشود. دیوارچینی در مدل های مختلف و مصالح متنوعی انجام می شود. در ایران اجرای دیوارچینی با آجر و سفال بسیار معمول می باشد. در اجرای دیوارچینی عایق کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. بعد از تکمیل دیوارچینی برای استحکام بیشتر روی دیوارها بتن پاشیده می شود.

اجرای تأسیسات

برخی از تأسیسات مربوط به ساختمان سازی باید قبل از اجرای مرحله گچ کاری و کف سازی روی کف یا دیوارهای سازه اجرا شوند. از تأسیساتی چون لوله کشی آب، اجرای تجهیزات گاز، اجرای تجهیزات پکیج و غیره باید قبل از مرحله گچ کاری اجرا گردند.

گچ و خاک کاری

گچ و خاک کاری بر روی دیوار مرحله ای است علاوه بر زیباسازی دیوارها، تمام تجهیزات اجرایی روی دیوارها را پوشش می دهند.

نصب چهارچوب درب و پنجره

اجرای مرحله نصب چهار چوب برای درب و پنجره بعد از مرحله گچ و خاک کاری است. برای دریافت پایان کار سازه باید پنجره ها از نوع دوجداره اجرا شوند.

کف سازی

استفاده از کاشی، سرامیک، سیمان، چوب و مدل های متنوع دیگر در جهت کف سازی یک سازه بکار گرفته می شوند. انجام کف سازی در بخش هایی چون حمام، توالت و آشپزخانه اجرا می شود که به دو روش نصب می گردد. استادکار روش دوغاب یا روش چسبی را با توجه به سلیقه خود یا نظر کارفرما اجرا می نماید.

بیشتر بخوانید: آلاچیق فلزی

گچ کاری

پس از پوشش دادن با کاشی برای قسمت هایی از پروسه ساختمان سازی که لازم باشد مرحله گچ کاری اجرا می شود. در این مرحله کلیه ساختمان اعم از دیوار و سقف ها گچ کاری می شوند. تنها نماهای کاشی کاری از این مرحله مجزا هستند. بعد از مرحله ساختمان سازی برای داشتن یک سازه ایده ال و قابل استفاده نیاز است مراحلی چون اجرای نما و دکوراسیون داخلی نیز اجرا شود.

نظرات خود را بنویسید


یک پاسخ به “صفر تا صد مراحل ساختمان سازی به زبان ساده با عکس”

  1. دقیقا سینی کابل هم جزو لوازمی هست که در ساختمان سازی ممکنه نیاز شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام مامیس کانکس
واتساپ مامیس کانکس