قوانین استفاده از کانکس

قوانین استفاده از کانکس و مجوز ساخت کانکس

اگر صاحب زمینی هستید که از امتیاز آب، گاز و برق برخوردار است با در نظر گرفتن قوانین استفاده از کانکس می توانید اقدام به خرید یکی از سازه های پیش ساخته نمایید. اما این سازه از چه قوانینی برخوردار است؟ آیا برای خرید و پیاده کردن آن نیاز به دریافت مجوز از ارگان های دولتی می باشد؟ برای آگاهی از تمام قوانین این سازه پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله مطالب را دنبال کنید.

مجوز ساخت کانکس چیست

مجوز ساخت کانکس به مجوزی اطلاق می‌شود که برای احداث و استفاده از یک کانکس یا سازه موقت مشابه صادر می‌شود. کانکس یک سازه قابل حمل است که اغلب برای مدت زمان محدود برای استفاده در مکان‌هایی مانند محل‌های ساختمانی، محل‌های صنعتی، میدان‌های نمایشگاهی و … استفاده می‌شود. شما باید قبل از خرید و استفاده از کانکس به دنبال گرفتن مجوز های مربوطه باشید.

قوانین استفاده از کانکس برای زمین کشاورزی

گاهی پیش می آید فرد زمین کشاورزی وسیعی دارد اما به دلیل محدودیت در ساخت و ساز یا آن را به دیگران اجاره می دهد یا آن را رها می کند. پیشنهاد می شود با آگاهی از قوانین استفاده از کانکس خود اقدام به بهره برداری از زمین خویش نمایید. در حقیقت وجود مجوز های دست و پا گیر و هزینه ساخت خانه برای افراد زیادی همانند یک سد معبر است. برخی از مردم به دلیل وجود مشکلات مجوز ساخت از ساخت خانه مسکونی دست می کشند و زمین خود را رها می کنند.

بیشتر بخوانید: کانکس نانوایی

قوانین استفاده از کانکس این دغدغه و مشکل را حل کر ده است. با خرید این منزل پیش ساخته شده می توان از مزایا و قابلیت های آن بهره برد. خرید این سازه نیاز به دریافت مجوز خاصی ندارد. همچنین متحمل تخریب سازه توسط شهرداری نخواهید شد.‌ یک شهرداری هرگز با کانکس های اجرا شده در زمین کشاورزی مخالفتی نخواهد کرد.

آیا قوانین استفاده از کانکس مشمول ماده ۱۰۰ اضافه تراکم می شود؟

برخی از مردم از مشمول شدن ماده ۱۰۰ اضافه تراکم بر قوانین استفاده از کانکس هراس دارند و از خرید آن منصرف می شوند. اما کانکس چیست و چه تعریفی برای آن وجود دارد؟ همانگونه که همه می دانیم این سازه پیش ساخته شده برخلاف منازل مسکونی از جنس فلز ساخته می شود. همچنین در برخی از آنها همانند یک منزل مسکونی از پنجره و سرویس های بهداشتی بهره مند هستند. بکار بردن این سازه می تواند امتیاز های فراوانی داشته باشد. مهمترین مزیت آن جابجایی آسان و راحت آن است.

قوانین کانکس

گاهی این سازه را در پشت بام یا حیاط خلوت قرار می دهند. اما آیا قوانین استفاده از کانکس مشمول مجوز های ساخت و ساز ساختمان مسکونی می شود؟ آیا باید جریمه اضافه تراکم یا همان ماده ۱۰۰ را برای آن باید پرداخت کنیم؟

در اینجا خاطر نشان می کنم قوانین استفاده از کانکس مجزا از ماده ۱۰۰ می باشد. چرا که این سازه از اجزای ثابت و ساخته شده ساختمان نمی باشد. همچنین به آسانی می توان آن را به مکان دیگری انتقال داد. در نتیجه شامل ماده ۱۰۰ نخواهد شد و درباره آن رای ارائه نمی کنند.

به عبارت دیگر چون شهرداری برای ساخت و ساز ان هیچ پرونده ای را تشکیل نداده است. همچنین شهرداری در طبق ماده ۱۰۰ فقط موظف است از ساخت و ساز های غیر مجاز جلوگیری کند. چون کانکس مشمول بنا نمی باشد. در نتیجه شهرداری نمی تواند رای در این باره صادر کند.

بیشتر بخوانید: کانکس ویلایی

قوانین استفاده از کانکس در زمان جابجایی

در حقیقت در زمان خرید فقط قوانین استفاده از کانکس مهم نیست بلکه لازم است شخص خریدار از قوانین جابجایی نیز آگاه باشد. یک خریدار باید از سلامت بدنه کامیون حمل کننده، قوانین جاده مبدا تا مقصد و توانایی راننده آگاه باشد.

  • هر راننده کامیون، توانایی حمل این سازه پیش ساخته را ندارد. راننده ای قادر به رانندگی است که علاوه بر تبحر و تجربه رانندگی باید آشنایی لازم برای حمل کانکس در جاده را نیز داشته باشد. چرا که ترمز های ناگهانی، دور زدن در جاده های پر پیچ و خم و غیره احتمال صدمه زدن به کانکس را زیاد می کند. بیشتر به راننده ای اجازه حمل این سازه داده می شود که نمره ۸۰ را در تست رانندگی کسب کرده باشد.
  • قوانین استفاده از کانکس در زمان بارگیری باید به گونه ای اجرا شود که سازه کاملا با تجهیزات مهار شده باشد.‌ همچنین بعد از بارگیری باید محموله از نظر سالم بودن چک شود و به صاحب کانکس این اطمینان داده شود که محموله سالم به ایشان تحویل داده است.
  • قابل توجه است اگر قصد خرید برای کشور دیگری را دارید تنها با داشتن بارنامه حمل نمی توان گفت قوانین و مجوز های لازم را اجرا کرده اید. بلکه باید حمل ان توسط شرکت های حمل و نقل صورت گیرد که در این صورت نوع مجوز با توجه به محموله قابل حمل فرق خواهد کرد.
  • اگر به دلیل اندازه یک سازه پیش ساخته شما مجبور به رعایت قوانین طرح ترافیک شدید. شرکتی حمل و نقلی که قرار است سازه شما را حمل کند باید به صورت مکتوب تمام شرایط و ضوابط را طی برگه ای به راننده تحویل دهد. راننده مجبور است این قوانین را رعایت کند.

بیشتر بخوانید: کانکس غرفه بازیافت

قوانین استفاده از کانکس در زمان نصب

از قوانین استفاده از کانکس در زمان نصب به نحوه پیاده سازی درست و اصولی آن اشاره دارد. باید‌ سازه را در یک سطح کاملا صاف قرار دهید. نحوه استقرار باید به گونه ای باشد که شاسی های سازه به درستی در سطح تراز نصب شده باشد. با این کار احتمال واژگون شدن سازه را به حداقل رسانده اید.

قوانین کانکس در زمان نصب

تنها هنگامی قوانین استفاده از کانکس نیاز به مجوز دارد که برای نصب آن نیاز به خرپا باشد. در حقیقت در زمان اجرای یک پروژه هنگامی که نیاز به کانکس باشد باید مجوز های لازم دریافت شود. اما برای خود این سازه مجوز گرفته نمی شود. بلکه زمانی که برای داشتن فضای کافی نیاز است از پیاده استفاده شود و خرپا در پیاده رو اجرا شود باید مجوز از شهرداری اخذ گردد. در این صورت Truss باید به صورتی اجرا شود که سایز و وزن کانکس را در نظر داشته باشد.

سوالات متداول از قوانین استفاده از کانکس

  1. آیا دریافت مجوز در قوانین استفاده از کانکس الزامی است؟

پاسخ: در حقیقت خرید و قرار دادن کانکس در حیاط خلوت و پشت بام مجوز ندارد. تنها هنگامی نیاز به دریافت مجوز از ارگان های دولتی دارد که سبب سد معبر عموم شود. همچنین قرار دادن آن در فضای شهر بر چهره شهر تاثیر گذار باشد.

  1. جابجایی کانکس نیاز به دریافت مجوز دارد یا خیر؟

در هنگام جابجایی این سازه پیش ساخته اگر در سایز کوچک باشد نیاز به هماهنگی و دریافت مجوز نیست. اما اگر سایز آن بزرگ باشد مشمول هماهنگی و اخذ مجوز می شود.

نظرات خود را بنویسید


یک پاسخ به “قوانین استفاده از کانکس و مجوز ساخت کانکس”

  1. آواتار سهیلا سهیلا گفت:

    سلام.. هزینه مجوز برای کانکس پانل در شهر چقدره ایا مالیات هم دارد یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام مامیس کانکس
واتساپ مامیس کانکس